Запорукою гарних відносин між клієнтом і банком є своєчасне погашення кредиту. Якщо графік погашення зазнає змін, банк почне впливати на клієнта усіма можливими способами.

Спершу про пропущений платіж вам нагадуватимуть за всіма телефонами, які ви вказали у анкеті позичальника. Далі, якщо результату не буде, перейдуть на звернення в письмовій формі. А ось остаточною мірою попередження є подача на вас до суду. Тож, перш ніж позичити у банку кошти, уявіть собі їхню вартість та правильно сплануйте свій бюджет. Але якщо це не допомогло, то слід ознайомитися з правилами поведінки позичальника, який за будь-яких причин прострочив платіж.

Вартість прострочки

Позичальник обов’язково повинен заплатити за кожен прострочений день платежу. Штрафні санкції у кожному банку різні. Традиційним є виплата штрафу та пені відсотками від суми простроченого боргу або встановлення фіксованого розміру недотримки. Іноді банк, додатково до основних санкцій, нараховує на суму, яку позичальник своєчасно не сплатив, нові відсотки та нові штрафні санкції.

Будь-яким кредитним договором передбачений пункт, де вказано, що банківська установа має право вимагати одноразове погашення залишку боргу за кредитом у повному обсязі за порушення позичальником його умов (у даному випадку, це якраз внесення платежів несвоєчасно). Якщо банк серйозно наполягає на достроковому погашенні прострочених платежів, а клієнт не має можливості це зробити, наступною дією кредитора стане надання позову до суду про стягнення боргу. Варіанти стягнення надалі будуть залежати від рішення судових приставів: відняти частину вашої заробітної плати або описати ваше майно. Слід зазначити, що оплачувати усі судові витрати та роботу приставів теж доведеться боржникові.

Ховатися не рекомендується

Від будь-яких неприємностей ніхто не застрахований, тому таку ситуацію слід розглядати наперед і чітко володіти інформацією про свої права та обов'язки, які прописані у кредитному договорі. Якщо у договорі чітко і зрозуміло зазначено про вид взаємовідносин кредитора і позичальника – значить, він вже передбачає варіанти на випадок зниження платіжної спроможності.

Існує безліч причин, через які платіжна спроможність позичальника може знизитися. Наприклад, народження у сім’ї клієнта дитини або хвороба близької людини. Вас можуть обікрасти або на роботі ви зіпсуєте дороге приладдя. Найбанальніша причина: втрата роботи і неможливість швидко знайти нову або очікування на звільнення підходящого місця.

Не залежно від причини, результат завжди один – ви опинилися у тяжкому фінансовому становищі і не в змозі деякий час вносити кредитні платіжки. Що слід роботи, якщо виникла така ситуація?

Будь-який банк одразу пропонує шукати вихід разом, тож не варто робити вигляд, що ви не брали ніякий кредит - це призведе до поганих наслідків. Якщо ви відмовитися йди на контакт, то пам’ятайте, що банківські організації зовсім не схильні до поблажливості. Максимум через три місяці прострочки платежів з великою долею ймовірності вас занесуть до «чорного списку».

Клієнт, який навмисно ухиляється від оплати, майже не має шансів виправдатися перед банком, на відміну від тих, які перебуваючи у проблемній ситуації, не переховуються від банку. До них кредитори ставляться лояльно.

Якщо ви зможете переконати представників банку у тимчасовій втраті платоспроможності, то вам нададуть відстрочку за виплатою кредиту або зменшать розмір платіжки на певний термін. Штрафи і недотримки при цьому не братимуть, але невеликі пені все ж нарахують.

Найгірший варіант розвитку подій

На що слід очікувати, якщо позичальнику не вдалося мирно домовитися з банком? Якщо сума залишку кредитного боргу не дуже велика, цілком можливо, що пройде багато часу, перш ніж кредитори перейдуть від погроз до дій. Протягом цього періоду клієнту надається можливість виправити своє фінансове становище і бути готовим виплатити борг. Але нерідко може виявитися, що штрафні санкції вже перевищують розмір суми самого боргу у декілька разів.

Тоді розумно буде спробувати домовитися зниження суми штрафу через те, що вона не відповідає збиткам, завданих банку. Але як переконати у цьому працівників банку, якщо можливі штрафи обговорюються у кредитному договорі і позичальник своїм підписом погодився з його умовами?

Існує хитрість, яку можна використати. Відповідно до Цивільного кодексу України, штрафні санкції не повинні перевищувати розмір заподіяного збитку. У випадку стягнення боргу банком через суд, позичальник має право звернутися до судді із зверненням зменшення розміру недотримки. Банківські установи знають, що суд часто стає на бік клієнта і дають згоду на зменшення, тому не вимагатимуть через суд високий штраф.

Не слід забувати, що у випадку з кредитами під заставу банк уповноважений відсудити ваше заставне майно та використати його на свою користь. Суму, яка становить ваш борг, банк забирає собі, а решту перераховує вам на рахунок.

Якщо ви впевнені, що у створеному конфлікті винен банк, рекомендується скористатися допомогою державних та громадських організацій.