Як працює віддалена ідентифікація в банках?

У 2020 році Національним банком України спрощена процедура ідентифікації клієнтів. Тепер у клієнтів банків з'явилася можливість спілкування зі співробітниками фінансових установ за допомогою відеозв'язку.

Нові можливості віддаленої ідентифікації з'явилися в зв'язку з набранням чинності нового Положення про ведення фінмоніторингу.

Під віддаленою ідентифікацією розуміють процес підтвердження особи за допомогою використання її біометричних даних (обличчя, відбитки пальців, голос). Реалізація даного методу ідентифікації стала великим проривом в банківській сфері. Адже тепер, щоб відкрити рахунок або отримати будь-які інші фінансові послуги українцям не знадобиться відвідувати банківське відділення. Віддалено також буде виконуватися перевірка документів, включаючи паспорти старого і нового зразка.

Щоб кожен клієнт банку знав, як отримати фінансову послугу в банку віддалено, важливо докладніше розібрати питання про проведення віддаленої ідентифікації клієнта в банку, про безпеку даної процедури і про можливість віддаленої ідентифікації в МФО.

Як буде проходити процедура віддаленої ідентифікації в банках?

Національним банком України для фінансових установ був розроблений перелік механізмів, які дозволяють обслуговувати клієнтів віддалено. Кожен банк має можливість самостійно вибрати модель спілкування з клієнтом в залежності від своїх фінансових можливостей, оцінки ризиків і власних уподобань.

Для розпізнання особистості використовуються наступні моделі:

  • за допомогою системи BankID і цифрового підпису клієнта;
  • за допомогою спілкування по відеозв'язку;
  • за допомогою здійснення платіжної операції з клієнтського рахунку (з зазначеними ПІБ) на окремий рахунок фінансової установи;
  • шляхом зчитування інформації з чіпа біометричного документа за допомогою NFC модуля телефону і спеціального мобільного додатку;
  • за допомогою верифікації даних з Бюро кредитних історій та ідентифікації клієнта через код, відправлений на мобільний телефон клієнта.

Процедура віддаленої перевірки даних клієнта буде здійснюватися в такий спосіб:

  • ID-карти і біометричні паспорти: перевірка через зчитування інформації з чіпа і перевірка відповідності обличчя;
  • паспорта-книжки: візуальна оцінка відповідності обличчя і додаткова перевірка системою BankID;
  • інші документи: перевірка шляхом звірки даних з інформацією з Бюро кредитних історій (БКІ);
  • всі документи: перевірка на наявність захисних елементів і логічність даних.

З боку НБУ клієнтам гарантується захист і конфіденційність даних. Банківські установи повинні бути готові до роботи з клієнтами в новому форматі до кінця поточного року.

Чи можливо пройти віддалену ідентифікацію в МФО?

Мікрофінансові організації (МФО) процедуру віддаленої ідентифікації клієнтів поки не практикують, а норми регулювання даної процедури поки знаходяться на етапі розробки. Використовувати для ідентифікації особистості моделі, презентовані НБУ, МФО зможуть тільки після вступу в силу закону про спліт (з 01.07.2020г.) з переходом під регулювання Нацбанку.