Як змінилися МФО в умовах карантину?

Криза і зростання безробіття в Україні з одного боку підвищили інтерес населення до мікрокредитів, а з іншого боку загострилася проблема платіжної дисципліни по кредитах.

Внаслідок нездатності позичальниками виплачувати кредит, кожен третій кредит виданий в МФО, став проблемним. Сформовані обставини змушують МФО стати жорсткішими до оцінки ризиків і видавати менше кредитів. Така позиція була озвучена учасниками вебінару «Ринок МФО: реалії, перспективи, прогнози», який був організований BankOnline в рамках проекту FinUpdate. Про це повідомив minfin.com.ua.

З якими проблемами зіткнулися МФО?

На думку голови правління ВАФК А.Замазєєвой головними проблемами великих і дрібних МФО, які виникнуть найближчим часом, будуть такі обставини:

  • скоротяться обсяги видачі кредитів;
  • знизяться доходи кредиторів;
  • зросте проблемна заборгованість;
  • почастішають стягнення і звернення від клієнтів.

Так, за минулий час карантину обсяг проблемної заборгованості в МФО збільшився в три рази. Це в основному пов'язано з тим, що багато позичальників втратили джерело основного заробітку через втрату роботи. Також існують ті боржники по кредитах, які не поспішають платити кредит через невизначене фінансового становища в майбутньому. Найбільш гостро криза позначилася на позичальників, які були перекредитовані і планували повернути кредит за рахунок нового кредиту.

За словами А.Замазєєвой прострочення по кредитах в компаніях за період карантину зросла з 9-10% до 30-38%, і продовжує зростати.

Найбільш проблемними портфелями для МФО є портфелі початку березня і лютого поточного року. Це пов'язано з тим, що позичальники, які оформили кредити в зазначений період, не були готові до майбутніх подій.

За словами В.Довгаля - директора Авентус Україна, якій належить МФО Creditplus, раннє прострочення у зазначеній компанії виросло в 1,5-2 рази. Як наслідок, зросте дефолт в 2-3 рази на портфелях лютого і початку березня.

У ВАФК прогнозують зростання потоку звернень позичальників з проблем, пов'язаних з виплатою кредиту. За словами А.Замазєєвой на сайті Асоціації буде опублікований телефон гарячої лінії для звернення клієнтів МФО.

Напередодні оголошення карантину в країні 27 МФО підписали Кодек професійної етики, в рамках якого компанії пообіцяли дотримуватися норм законодавства і вести прозорий бізнес.

Так, компанія Moneyveo починаючи з 16 березня перестала штрафувати позичальників за прострочення на період карантину. За словами СЕО компанії А.Андронніковой компанія додатково пропонує юридичні послуги, які надають партнери за 1 грн.

Кредити видаватимуть не всім

Під час карантину посилився процес відбору позичальників в МФО. Так, якщо раніше відмовлено було по кожній четвертій заявці на кредит, то тепер по кожній другій. За словами СЕО компанії Moneyveo А.Андронніковой під час карантину відсоток схвалення заявок за кредитами в компанії знизився з 75% до 50% від вхідних запитів. У зв'язку з посиленням заходів компанія зазнає збитків. Провал був зафіксований в перші два тижні карантину. Були істотно скорочені обсяги кредитування, а скоринг прикручений за словами А.Андронніковой в 4 рази. Щодня аналізується скоринг і ймовірність дефолту.

Аналогічно виглядає ситуація і в компанії Mycredit. Починаючи з 18 березня компанія знизила обсяги кредитування і посилила контроль над ризиками. Відмови по кредитах виросли на 20-25%. За словами Р.Катеринчика різко зріс відсоток прострочення по кредитах, тому компанія пропонує клієнтам варіанти реструктуризації позик.

Як надалі буде виглядати ситуація на ринку кредитування буде залежати від тривалості карантину. Щоб відновити нормальний режим роботи МФО знадобиться в середньому 2-3 місяці. Обсяг ринку кредитування зменшиться. Деякі клієнти будуть затримувати виплату кредиту, а хтось взагалі відмовиться від оформлення кредитів через економічну нестабільність.