У зв'язку з оголошеним карантином багато українців постраждали, втративши можливість відправитися в заплановану поїзду у відпустку за межі країни. На додаток до цього туроператори не повертають вартість туру. Що робити в такій ситуації можуть допомогти рекомендації юриста.

В якості вирішення проблемного питання багато туроператорів і турагентств пропонують перенести заплановану поїздку на більш пізній термін, після закінчення карантину. Щоб розібратися в законності таких дій туроператорів і визначити подальші дії їх клієнтів, юрист В.Мороз на сайті minfin.com.ua дав кілька рекомендацій.

Позицію туроператорів підтримує держава

В Україні ситуація з COVID-19 відноситься до форс-мажорних обставин. Керуючись такою підставою більшість туроператорів не повертають гроші за оплачені тури і рекомендують своїм клієнтам перебронювати заплановану подорож на дати після закінчення карантину.

Зазначену позицію туроператорів підтримала держава в особі Міністерства культури, молоді та спорту та Державного агентства розвитку туризму, які рекомендують в своїх листах туристам здійснити перебронювання поїздок на більш пізні дати, а турагентствам сприяти туристам у вирішенні таких завдань.

Форс-мажор - це не привід обманювати клієнта

Згідно положень ст.617 Цивільного кодексу України обставини непереборної сили або форс-мажор не звільняють сторони від необхідності виконання своїх зобов'язань. Однак при форс-мажорі:

  • сторони можуть звільнятися від відповідальності за невиконання своїх зобов'язань за договором частково або в повному обсязі, якщо причиною стали обставини непереборної сили;
  • термін договірних зобов'язань може бути продовжений, якщо на цей термін вплинули обставини непереборної сили.

З огляду на вищевикладене, туроператор в умовах визнання COVID-19 обставиною форс-мажор не звільняється від своїх договірних зобов'язань, але при цьому не може їх виконувати в зв'язку з припиненням повітряного сполучення України з іншими країнами.

Аналогічні норми передбачені і Законом України «Про туризм», згідно якого туроператор при настанні форс-мажорних обставин звільняється від відповідальності перед туристом за невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування, але при цьому не звільняється від виконань зобов'язань за таким договором.

Чи може турист вимагати повернення грошей за тур?

Фактично турист може вимагати повернення грошей за невиконаний тур. Але при цьому варто враховувати положення ЗУ «Про туризм», згідно якого турист може відмовитися від виконання договору на туристичне обслуговування до початку подорожі, але при цьому туроператору повинні бути відшкодовані фактично здійснені витрати, пов'язані з відмовою і підтверджені документально. До витрат туроператора відносять:

  • оформлення страхування відповідальності;
  • організація перельоту туриста;
  • організація проживання.

Розмір таких витрат може досягати до 90% вартості туру, які не будуть повернуті туристу.

З чого випливає, що турист може вимагати повернення грошових коштів за невиконаний тур, але при цьому сума повернення буде зменшена на суму фактично здійснених витрат. Питання з поверненням коштів можна вирішувати і в судовому порядку, але це понесе додаткові фінансові витрати на юридичну допомогу і не гарантує позитивний результат. Тому щоб вирішення питання було прийнятним для туриста краще досягти компромісу з туроператором і по можливості перебронювати подорож на більш пізню дату.