Часто люди стикаються з проблемою, коли банк виставляє рахунок по карті, яка тривалий час не використовується. Що робити в такій ситуації дав роз'яснення НБУ.

Коли відбувається нарахування «боргів»?

З повідомлення НБУ стало відомо, що кожна третя скарга від клієнтів банків стосується кредитних відносин. Часто суть скарги полягає в наступному: клієнт банку має карту, обслуговування по якій є платним і складає близько 20 грн / місяць. Протягом тривалого часу картка не використовувалася, а через деякий час її власник виявляє нараховану заборгованість в сумі, що перевищує десятки тисяч гривень.

Пояснюється це тим, що списання грошей за обслуговування неактивноїй картки банк здійснює за рахунок самостійного відкриття кредитного ліміту. При цьому кредитний договір між банківською установою та клієнтом не укладався, клієнт банку не був проінформований про умови кредитування, включаючи розмір процентної ставки і відповідальність за прострочення платежів.

Що робити в такій ситуації?

Якщо клієнт банку потрапляє в вищевикладену ситуацію, то НБУ рекомендує в першу чергу звернутися до банку і повідомити про відсутність укладеного кредитного договору з банком. У своїй заяві необхідно також вказати, що банком не надавалася інформація про відсоток по кредиту, відповідальності за несвоєчасну виплату кредиту та ін. Також важливо звернути увагу на безпідставні вимоги банку в частині оплати боргу за кредитом, оскільки списання боргу по неактивній картціі відбувалося за рахунок кредиту, оформленого без згоди власника карти.

Після письмового звернення банк повинен відповісти клієнту протягом місяця. У тому випадку, якщо відповідь не отримана в зазначений термін або вона Вас не влаштовує, то потрібно звернутися до НБУ, зокрема в Управління захисту прав споживачів фінансових послуг. За результатами розгляд скарги Управління має звернутися в банк за отриманням пояснень за умови порушення прав споживача.

Як це працює на практиці?

З роз'яснень НБУ відомо, що банк після отримання звернення НБУ виконує списання боргу, керуючись роз'ясненнями регулятора. Роз'яснення НБУ для здійснення подібних операцій даються відповідно до вимог діючих нормативних документів, відповідно до яких:

  • банк може списувати платежі по картці використовуючи баланс картки клієнта, але при цьому не відкриваючи кредит;
  • списання коштів за обслуговування картки припиняється в разі, якщо картка не використовується його власником протягом 90 днів;
  • споживач банківських послуг не підписував кредитний договір і не був ознайомлений з умовами його надання, не давав згоду на кредитний ліміт.

Також НБУ звернув увагу клієнтів банків на рубрику «Питання дня», яка публікується на сайті регулятора. Саме тут розглядаються питання, які задають клієнти банків. Вивчення даної рубрики допоможе клієнтам банків бути більш обізнаними зі своїми правами та їх захистом.