Поширеною ситуацією для українців стає втрата коштів з карти, після того як сам власник карти передає секретну інформацію по карті, запитувану співробітником банку по телефону. Що робити в таких обставинах і як їх уникнути буде корисно дізнатися кожному українцю.

Відповідно до роз'яснень Верховного Суду, викладених в ухвалі від 20.06.2019г. № 691/699/16-ц, банківські установи не зобов'язані повертати клієнтам кошти, вкрадені з карти, якщо є докази вчинення клієнтом дій, які сприяли втраті коштів з карти, незаконному використанню ІПН або іншої інформації, яка дає можливість здійснювати платіжні операції по карті. При цьому згідно з положеннями Правил міжнародних платіжних систем будь-яка фінансова операція, що супроводжується введенням пін-коду, вважається легітимною. З чого слідує, що якщо клієнт банку добровільно передав шахраям інформацію по своїй карті, внаслідок чого сталася крадіжка грошей з карти, то повернення грошей від банку він не отримає.

Що робити, якщо подзвонили шахраї?

Невтішна статистика говорить про те, що багато українців піддаються психологічним прийомам шахраїв, які використовуючи грамотні прийоми отримують від людей цінну інформацію і домагаються поставленої мети отримання грошей. Шахраї дзвонять клієнтам і на підставі «вагомих» причин просять надати інформацію по карті, яка є конфіденційною. Однією з поширених причин, за якими шахраї запитують фінансові дані, стають проблеми з картою. Озвучуючи настільки неприємну новину, шахраї отримують очікувану реакцію, в результаті якої багато людей в паніці надають потрібну інформацію. Щоб уникнути подібного ходу подій в разі отримання дзвінка від людини, котра представилася співробітником банку, потрібно постаратися зберігати спокій і не допускати паніки.

Як рекомендує керівник ЕМА Academy Р.Федоровська, у разі отримання дзвінка від людини, яка називає себе співробітником банку, потрібно в першу чергу дізнатися його ПІБ і займану посаду в банку, після чого припинити розмову і самостійно зв'язатися з банком. Номер телефону для зв'язку з банком можна знайти на офіційному сайті банку або на зворотному боці банківської карти. Зателефонувавши по телефону потрібно повідомити про дзвінок, співробітника який дзвонив і дізнатися причину дзвінка. За словами Р.Федоровскої співробітник банку може по ряду об'єктивних причин запросити у клієнта інформацію про номер карти, термін її дії, задати питання по віддаленій ідентифікації.

У свою чергу, в Ощадбанку попереджають, що для того, щоб забезпечити свою безпеку і не стати жертвою шахраїв, не можна ні за яких обставин надавати третім особам наступні дані:

  • секретний CVV2 / CVC2 код карти (тризначний набір цифр), вказаний на зворотному боці картки;
  • паролі для підтвердження платіжних операцій через інтернет (одноразовий пароль у вигляді набору цифр, надісланий від банку в смс-повідомленні або в мобільному додатку);
  • кодове слово, логін і пароль входу в мобільний додаток або онлайн банкінг.

Вказану інформацію співробітники банку за жодних умов не будуть запитувати у клієнта, а з цього випливає що з подібними запитами можуть звертатися тільки шахраї.

Що робити, якщо дані по карті були передані шахраям?

У тому випадку, якщо власник карти надав конфіденційну інформацію шахраям, необхідно якомога швидше забезпечити блокування банківської карти. Заблокувати картку можна як самостійно, скориставшись мобільним додатком або інтернет-банкінгом, так і звернувшись за допомогою до співробітника банку зателефонувавши по телефону.

Як рекомендує начальник управління по операціях з платіжними картами УкрСиббанку М.Ботвінікова, в подібній ситуації краще перевипустити платіжну карту і користуватися новою, а в інтернет-сервісах банку клієнту потрібно змінити логін і пароль входу в сервіси.

Якщо ж шахраям вдалося вкрасти гроші з картки, то крім блокування карти власник картки повинен подати заяву про зникнення грошей з карти як в місцеве відділення поліції, так і подати заяву в кіберполіції в режимі онлайн. Після подачі заяв в правоохоронні органи і отриманні реєстраційних номерів заяв дану інформацію потрібно повідомити в банк, що обслуговує карту, з якої були вкрадені гроші.